Cairns a Velký bariérový útes

Na dnešní den máme v plánu celodenní výlet lodí na Velký bariérový útes. Snídani jsme měli objednanou v hotelu už na 7hod, protože jsme ještě před plavbou museli vyřídit vrácení auta.

Snídaně v čínském hotelu byla opravdu síla. Podle výběru z menu včera večer jsme čekali, že to bude zajímavé, ale skutečnost předčila naše očekávání. Dostali jsme talíř plný mastných klobásek, tučné osmažené slaniny, k tomu kupa hranolek, nepříliš dovařená vejce a bramboráček. Pro lepší trávení na zapití jablečný džus… 🙂 Tato snídaně by nám jistě zařídila nezapomenutelný zážitek na celodenní výlet na houpavé moře. Proto jsme do toho oba jen tak rýpli a spoléhali se na pozdejší občerstvení na lodi.

Auto jsme před vrácením ještě zajeli na pumpu dotankovat a „umýt“. Zuzka umývala stěrkou na okno, která byla k dispozici na pumpě, a Tom to rozmazával přebytečnou útěrkou na nádobí, kterou jsme pak na pumpě rovnou zahodili do koše. Potom jsme dojeli k půjčovně a auto zaparkovali před budovu. Ještě neměli otevřeno a tak jsme měli domluvené, že auto zamkneme a klíče vhodíme otvorem za dveře dovnitř. Jinak jsme naším obytným autem Chubby najeli celkem 12734km za 38 dní a spotřebovali celkem 1481 litrů benzínu (spotřeba 11,63 l/100km). Od půjčovny jsme už zamířili přímo do přístavu.

V přístavu jsme nejdříve byli zaplatit zarezervované lístky na plavbu se společností Reef Magic a poté šli rovnou na loď. Ta odplouvala v 9:00 a jelo se 1,5hod na jejich mořskou základnu Marine World přímo na vnějším okraji korálového útesu. V základní ceně jsme měli šnorchlování včetně výbavy, plavby vyhlídkovými loděmi (jedna s proskleným dnem a druhá poloponorná), podmořskou observatoř, terasu na opalování, oběd a svačinu. Navíc bylo možné si doplatit potápění pro zkušené i pro začátečníky, potápění se speciální helmou, let vrtulníkem a šnorchlování s průvodcem.

Na lodi byla spousta zaměstnanců – průvodců, kteří se o nás vzorně starali a hned po vyplutí nás seznamovali s možnými aktivitami, které budeme moci na základně vyzkoušet. Rovnou také zájemce poučili, co je čeká, dali jim vyplnit nutné formuláře a zapsali je do skupin, aby se využil čas jízdy po moři. My jsme si z nabízených aktivit vybrali ponor s helmou a Tom ještě navíc hodinové šnorchlování s průvodcem po vnějším okraji korálového útesu.

Na základnu Marine World jsme dorazili v 10:30. Krátce poté jsme už jeli na plavbu loďkou s proskleným dnem. Viděli jsme korály pod námi, spoustu ryb i malého žraloka. Během plavby nám průvodce popisoval, co vidíme, a vyprávěl zajímavosti o korálovém útesu. Potom jsme jeli poloponornou loďkou. Seděli jsme v podpalubí a stěny kolem nás byly prosklené. Byl odtud ještě lepší výhled než na loďce s proskleným dnem. Viděli jsme mořskou želvu – karetu australskou a velkou modrozelenou rybu – pyskouna obrovského, která dorůstá i několika metrů. Jednomu místnímu pyskounovi posádka říká Wally a je velmi přátelský – denně připlouvá k základně a nechá se fotografovat s lidmi ve vodě.

Po plavbách loděmi jsme si dali malý oběd na základně a ve 13hod jsme šli na ponor s helmou. Navlékli jsme si neoprénový oblek, dostali kolem pasu závaží a šli po schodech do vody pod základnu. Když jsme měli vodu asi po krk, nasadili nám přes hlavu prosklenou helmu, do které zvrchu hadicí proudil vzduch. Pak jsme šli po plošině pod vodou asi ve 4 metrech hloubky. S námi byl potápěč – průvodce, který nás navigoval, co máme dělat, ukazoval nám různé mořské živočichy a také krmil ryby kolem, aby jich k nám co nejvíce nalákal. Pod vodou jsme byli 20 minut a byl to opravdu zajímavý zážitek! A opravdu jsme si ani nenamočili vlasy, jak všude inzerovali. 🙂 Zároveň jsme poprvé vyzkoušeli naše podvodní pouzdro na foťák – a je to dobrý, těsní dobře!

Poté už Tom spěchal na hodinové šnorchlování s průvodcem od 13:45. Pluli jsme loďkou spolu s potápěči na vnější okraj korálového útesu kousek dál od základny. Tam jsme vyskákali do vody a kolem útesu pozvolna plavali zpět k základně. Cestou průvodce vyprávěl, co vidíme pod sebou. Také se potápěl a detailně ukazoval, kde je co zajímavého. Zuzka se mezitím zašla podívat do podvodní observatoře na základně a jela ještě jednou na loďku s proskleným dnem (lepší poloponorná už byla obsazená). Tom se vrátil ze šnorchlování v 15hod zrovna v okamžiku, kdy posádka vyhlásila konec aktivit a zahájili přípravy na plavbu zpět. Škoda, že jsme ještě nestihli víc prozkoumat korál přímo kolem základny. Těch 5 hodin na základně uteklo nějak strašně rychle.

Na lodi jsme měli opět malé občerstvení. Dostali jsme certifikát o absolvování ponoru a koupili si naše fotky od fotografa, který na základně během dne fotil. Zpátky do přístavu v Cairns jsme dorazili v 17hod, prošli si pobřežní ulici Esplanade, zašli na večeři na pizzu a pak došli zpátky až na hotel pěšky. Tam nám z recepce objednali taxi na ráno na letiště a donesli nám na pokoj sendviče k zítřejší snídani. Zuzka sbalila naše kufry a kolem půlnoci jsme šli spát.