Velky Barierovy Utes

Airlie Beach a přejezd do Cairns

V 8:00 jsme vyrazili na místní letiště u Airlie Beach na hodinový vyhlídkový let nad Velkým bariérovým útesem a souostrovím Whitsunday Islands.

V letadle nás bylo 5+2 piloti. Bylo to o něco větší letadlo než posledně. Kolem pasu nám připnuli záchranné plovací vesty, protože se celou cestu letí nízko nad oceánem. Letadlo skoro nehoupalo, výhledy byly famózní, bylo krásné slunečné počasí.

Nad korálovým útesem jsme zakroužili okolo útesu Hook Reef, Bait Reef a Heart Reef, což je malý korálový útes ve tvaru srdce.

Pak jsme se vrátili k Whitsundays a viděli Hill Inlet, což je ústí řeky, kde bílý písek s řekou a mořem vytvořil nádherně zbarvené zákruty bílomodrých odstínů. Pak jsme letěli nad pláží Whitehaven Beach, kde jsme se včera koupali a viděli i další ostrovy ze souostroví.

Po hodině letu jsme byli zpět na letišti. V 10 hodin jsme vyrazili na 620km dlouhý přejezd do Cairns.

01_Whitsunday_Islands_-_kachny_v_kempu_v_Airlie_Beach
« 1 z 32 »

Většina cesty vedla po hlavní pobřežní dálnici Bruce Highway (A1), ale opět byly cestou práce na silnici, které nás zpomalovaly. Kolem nás opět byla pole se třtinou a vláčky při sklizni. Kromě toho jsme po cestě viděli spoustu banánových plantáží.

Jinak závěrem naší cesty nezbývá než zhodnotit, jak se jezdí v Austrálii. Silnice celkem pěkné, ale dvouproudové dálnice jen zřídka kolem velkých měst, ještě méně často dálnice s mimoúrovňovým křížením. V samotných městech je vše velmi přehledné, semafory jsou před i za křižovatkou a většinou se smí doleva odbočit i na červenou (podobně jako v Americe doprava), velmi mnoho kruháků (možná až příliš). Povolená rychlost neodpovídá silnicím tak, jak jsme zvyklí – někde se po šeredné jednoproudé silnici může jet i 130km/h, a jinde po krásné dálnici jen 90km/h. Kromě toho tu snad každý jezdí přes limit. A to nejlepší na závěr: řidiči kamionů! Šílenci. Nic jiného se k tomu nedá říct. Kdo nejede apoň o 10km/h nad limit, toho bezostyšně předjedou i na plné čáře před zatáčkou v oblasti, kde je práce na silnici… Nejprve se nalepili asi tak na metr za nás, tam čekají, jestli zrychlíme. Když ne, tak předjedou hlava nehlava. Musel jsem kolikrát i brzdit, aby vůbec byli schopni nás předjet, jinak by nás asi smetli. Dnes s poslední jízdou jsme na ně měli vůbec „štěstí“. Ještěže už jsme vpořádku v cíli.

Do Cairns jsme dojeli navečer v 19:30. Ubytovali jsme se v našem hotelu. Na recepci tu jsou samí velmi ochotní číňani (Tchajwanci). Pak jsme vyklidili naše auto a všechny věci odnesli na náš pěkný a prostorný pokoj. Ještě jsme si na recepci vybrali snídani na zítra, menu bylo dost jednotné – samá vejce, slanina, klobásky… No zkrátka přesně to, co před celodenní plavbou na moře člověk potřebuje.